Pages

Tuesday, December 20, 2011

Unplanned

salam semua.....

17 disember 2011 adalah tarikh yang sentiasa akan terpahat dalam memori.....di mana selama 2 tahun aku berada di UPM terchenta ini...akhirnya aku dapat jugak menjejakkan kaki dekat pokok lagenda budak setan...also known as MAGICAL TREE.....and it was amazing moment when all of us arrived at that tree....Ya Allah...subahanallah.....cantiknya  ciptaan Tuhan.......
penat tapi seronok

peaceful and calmness

kecumilan kami

Friday, December 16, 2011

amalan ladang AKUAKULTUR

salam semua......semoga sentiasa dalam keadaan yang sihat dan indah-indah sahaja...okay,tajuk pun daa amalan ladang kan...so semua cerita akan berkaitan dengan ladang..cuma berbeza sedikit kali ini banyak main dengan air dan ikan.....

daripada minggu pertama sampai ke minggu 14 semua aktiviti melibatkan air dan juga cara-cara penyelenggaraan olam,ikan,makanan ikan dan pendek kata semua lah...keseronokan nye juga Tuhan saja yang tahu....sangat seronok dan dapat tambah pengalaman baru...

di antara pengalaman yang aku rasa bertambah adalah:
  1. pengalaman menjaring ikan
  2. membuat makanan ikan sendiri
  3. menangkap pemangsa ikan (biawak dan ikan haruan)
  4. membiak ikan keli dan talapia
  5. membuat "hapa"
  6. membuat sampling ikan 
  7. pengredan ikan
  8. membuat "tajul"
  9. penyediaan kolam
  10. sambil tu dapat makan-makan buah-buahan tempatan jugak

serius,kalau tak ada amalan ladang untuk kos aku nie..mesti aku tak dapat dah pengalaman baru dan aku tak tahu macam mana nak buat jika terpaksa bekerja dalam bidang tersebut..betul tak..tu lah..kadang-kadang kita nie tak nampak yang baik nya...lebih fikir yang negatif berbanding positif...

antara hasil buah-buahan kami

kolam sebelum kami tuai hasil....

sedap sangat buah nie.....

nak buat cempedak goreng

nie penyediaan tajul utk umpan pemangsa

dapat sudah..biawak adalah pemangsa ikan
sekarang sudah minggu ke 13...so tinggal lagi 1 minggu untuk habiskan kelas dan amalan ladang.....minggu depan semua ada pembentangan dan hantar laporan....kerja sudah semakin bertambah...kena buat cepat-cepat.......boleh chong..boleh...u go girl.....yeaaahhh

Wednesday, December 14, 2011

Sama-sama kite beringat

Surah Luqman [31] : 14
Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya), dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan).

Surah Al-Israa' [17] : 23

 Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibu bapa mu dengan sebaik-baiknya. Jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan "ah" dan janganlah kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia.


YA Allah sesungguhnya hamba Mu ini sudah banyak melakukan kesalahan..bimbinglah hambaMu ini...semoga hambaMu ini sentiasa di bawah lindungan Kasih Mu.....
mak.....intan mintak maaf selama hari ini banyak melukakan hati mak......
abah...sesungguhnya intan sayang akan mak dan abah walaupun intan kadang-kadang tak nak dengar cakap dan melawan.....maafkan intan..




sama-sama lah kite mentaati perintah Allah dan kedua Ibu bapa kita..sesungguhnya berbuat baik kepada mereka adalah perkara yang diwajibkan oleh Allah dan ganjaran pahala yang menanti sekiranya kita ikhlas.....semoga peringatan ini sentiasa terpahat di lubuk hati aku...amin......aku tak dapat bayangkan bagaiman hidup ini tanpa mereka di sisi aku.....Ya Allah panjangkn lah umur kedua ibu dan bapa ku.....aminnn

wedding ceremony

salam semua.....

hujung-hujung tahun nie macam biasa la musim orang kenduri kawen kan....so semakin banyak la kad-kad undangan perkahwinan,pertunangan nak kene hadir.....kadang-kadang sehari 2-3 buah rumah kena pergi.....memang syok bangat la....nak2 makan free n sedap lak tu...adoi..konyang perot den nie ha......hihihi..so begitu jugalah aku nie.....asyik pergi kenduri rumah kawan-kawan....seronok sangat dapat tengok member bahagia dengan pilihan masing-masing...

so baru-baru nie..kawan sekolah teknik..wat majlis kenduri kawen die...kami pun pakat la ramai-ramai nak attend weeding dier...ade la dalam 6 buah kereta konvoi mai rumah dier...dan yang paling penting kami jadi orang terakhir datang lambat punye pasal....walaupun orang yang last tapi seronok dapat jumpe pengantin dan bergambar la ape lagi..sesi yang sangat di gemari..hihhi...


the bride HAJAR

HANTARAN

wif hantaran..muke daa minyak giler

nak perasan n berangan jap

miss iZzah,miss Leya,miss chUng


Selesai semua sesi bergambar dan bersalaman bersama pengantin serta keluarga..kami pun meneruskan perjalanan..ada yang terus balik rumah dan ada yang rancang nak pegi ke tasik Chini....kami pun join la ape lagi..sementara ada masa kan.....jadik ambik keputusan untuk lepak tasik jap.....

here i come....

miss Leya again

miss izzAh

lepas lepak-lepak kami pun pulang....having so much fun on that day and we will always pray for your happiness Mrs Hajar and husband....wishing u best of luck and cepat-cepat timang baby......

Wednesday, December 7, 2011

makan wif familia

weekend yang sungguh seronok.....

feveret place for my daddy n mummy...CILI PADI

so malam sabtu kiteorang pun pegilah setelah berjalan-jalan di MEGAMALL....

aku sempat rembat kasut...giler cntek.....murah lak 2......dari rm89.90 if xsalah aku....less pai rm26.70

vincci

hehehhe.....so kami pun pegilah ke restoran tersebut...ayat aku sedap kot.......

me

my sista

lil sis

iman n her grandpa

dede n mummy

air kelapa laut..yummy

makan-makan

Tuesday, December 6, 2011

"BEST"

salam semua.....

lama rasanya sudah tidak menaip di blog tersayang ini...

maklumlah sibuk dengan aktiviti yang tidak dirancang sama sekali..tapi sangat menyeronokkan...

makan-makan adalah aktivti yang aku sangat gemar.....

setiap masa kalo buleh nak makan je...so aku pun da terima natijahnya bile berat badan aku naek dari 47kg ke 51kg....giler kot aku melantak...

muke nak makan

seafood tom yam noodle + mango with pearl

chocolate indulgence>>>yummy
makan-makan dan makan.....saya sangat suka makan..........fullstop