Pages

Friday, December 16, 2011

amalan ladang AKUAKULTUR

salam semua......semoga sentiasa dalam keadaan yang sihat dan indah-indah sahaja...okay,tajuk pun daa amalan ladang kan...so semua cerita akan berkaitan dengan ladang..cuma berbeza sedikit kali ini banyak main dengan air dan ikan.....

daripada minggu pertama sampai ke minggu 14 semua aktiviti melibatkan air dan juga cara-cara penyelenggaraan olam,ikan,makanan ikan dan pendek kata semua lah...keseronokan nye juga Tuhan saja yang tahu....sangat seronok dan dapat tambah pengalaman baru...

di antara pengalaman yang aku rasa bertambah adalah:
  1. pengalaman menjaring ikan
  2. membuat makanan ikan sendiri
  3. menangkap pemangsa ikan (biawak dan ikan haruan)
  4. membiak ikan keli dan talapia
  5. membuat "hapa"
  6. membuat sampling ikan 
  7. pengredan ikan
  8. membuat "tajul"
  9. penyediaan kolam
  10. sambil tu dapat makan-makan buah-buahan tempatan jugak

serius,kalau tak ada amalan ladang untuk kos aku nie..mesti aku tak dapat dah pengalaman baru dan aku tak tahu macam mana nak buat jika terpaksa bekerja dalam bidang tersebut..betul tak..tu lah..kadang-kadang kita nie tak nampak yang baik nya...lebih fikir yang negatif berbanding positif...

antara hasil buah-buahan kami

kolam sebelum kami tuai hasil....

sedap sangat buah nie.....

nak buat cempedak goreng

nie penyediaan tajul utk umpan pemangsa

dapat sudah..biawak adalah pemangsa ikan
sekarang sudah minggu ke 13...so tinggal lagi 1 minggu untuk habiskan kelas dan amalan ladang.....minggu depan semua ada pembentangan dan hantar laporan....kerja sudah semakin bertambah...kena buat cepat-cepat.......boleh chong..boleh...u go girl.....yeaaahhh