Pages

Monday, June 6, 2016

Alhamdulillah....Bulan Ramadhan menjelma lagi

Assalamualaikum...

Salam Ramadhan kepada semua muslimin dan muslimat. Bulan penuh berkat...Penuh keampunan...Alhamdulillah masih lagi berkesempatan untuk menempuhi bulan Ramadhan.....untuk kali pertama tahun ni sambut Ramadhan berseorangan....tak cuti pun tahun ni..sob sob..biasa sambut dengan famili....since my husben pun keje......so diri ini pun dah makin tak berapa nak larat....makanya..hujung minggu di rumah Lipis sahaja......

Di kesempatan ini.....aku nak mintak maaf jika sepanjang perkenalan ada terguris hati, terkasar bahasa ke....sama-sama menempuhi ibadah dengan penuh berkat dan beroleh pahala berganda-ganda..aamiin...

Jumaat hari tu...pejabat aku ada buat tazkirah sempena menghayati bulan Ramadhan...Alhamdulillah dapat jugak memanggil Ustaz untuk bagi ceramah.... ada beberapa perkara yang boleh aku kongsikan sempena ceramah yang telah diberikan kepada semua staf pejabat aku.... macam mana nak dapat Pahala berdesupp cakap ustaz tu....

1. Niat kerana Allah
2.Ikhlas dalam melakukan ibadah

Kadang-kadang kita ni puasa dapat penat je ustaz tu terangkan..kenapa sebab tak betul-betul niat kerana Allah..sebab ibadah puasa ni perlu di didik...dan sebab itu jugak kita selalu tengok mak-mak kita suruh mula puasa dari kecil lagi....bila kita dah terdidik dari sejak kecil lagi...secara automatik nya..kita akan semat dalam kepala dan hati bila tiba bulan ramadhan kita wajib berpuasa.

Ikhlas dalam melakukan ibadah pun sama jugak...sebagai contoh... kita berpuasa tapi tidak solat, puasa hanya dapat macam puasa orang awam je ustaz tu cakap....kita puasa kerana terpaksa, segan bila tak puasa orang label kita jahat...tapi bila tak solat pun kita dah tak sempurnakan ibadah kita seharian... bila solat tarawih pun kita selalu skip.....biasa buat 8 rakaat dan terus balik tanpa buat solat sunat witir... setiap permulaan mesti ada penutup..maka solat sunat witir tu perlu dibuat..sama ada ketika di masjib mahupun di rumah.... banyak jugak benda-benda baru yang selama ni kita anggap kita tahu tapi bila ustaz menerangkan dengan lebih jelas....baru aku faham.....betul lah..ilmu tu perlu dicari dan dipelajari..

Inshaallah..masih lagi dalam pembelajaran...so sama-sama kita belajar dan terus belajar......

SALAM RAMADHAN DARI NORAIN SEKELUARGA.....